Komponentit teoriaa
1.
Lomitetulla kuvalla pyritään vähentämään kuvan välkkymistä. Käytetään putkitelevisioissa. Litteille näytöille lomittamaton kuva sopii paremmin. Lomittamaton kuva sisältää koko kuvan eikä vaakajuovia kuten lomittamattomassa kuvassa on. Lomittamaton on häiriöttömämpi.
2. Hdmi tukee ääntä, mutta dvi ei. Valinnalla ei ole väliä jos kaapeli liitetään näyttöön jossa ei ole kaiuttimia.
3. Tn, ips, pls ja va.
TN : Huonot kuvakulmat ja rajattu väritoisto. Halvin valmistaa.
IPS : Hyvä värientoisto ja laajat katselukulmat, mutta rajattu maksimikirkkaus, kontrasti ja viive.
PLS : Hyvin samankaltainen kuin IPS.
VA : Hyvä värientoisto ja vasteaika, mutta huonommat katselukulmat kuin IPS näytöillä.
4.
- Anti-aliasing : Anti-aliasing toiminto tekee pikseleistä sulavampia. Alapuolella olevassa kuvassa lisää anti-aliasingeja.
- Bilinear / Trilinear filtering : 3D-Peleistä tulee paremman näköisiä. Tekee värien muutoksista sulavaa. Tekee tekstuureista sulavia etäisyyden kasvaessa. Trilinear on näistä kahdesta paremman näköinen.
- Antisotropic filtering : Parantaa tekstuurien laatua kaukana. Esim. 3D-Peleissä. Laskennallisesti raskas ja paljon kaistaleveyttä vaativa. On tarkempi ja terävämpi kuin Bilinear/Trilinear.
- FPS (Frames per second) : FPS = Kuvaa sekunnin aikana. Korkeampi FPS tarkoittaa sulavampaa kuvaa. Korkea FPS on tosin tuhra, mikäli tietokoneen näyttö ei tue yhtä korkeaa FPS:ää kuin mitä näytölle tuotetaan. Nykyään on olemassa 240Hz näyttöjä, joka takaa huisin huiman pelikokemuksen.
- OpenGL : OpenGL (Open Graphics Library) on grafiikan ohjelmointiin suunniteltu aliohjelmakirjasto. Tehtiin vuonna 1992. OpenGL on 2D ja 3D-ohjelmoinnin rajapinta ja on ainoastaan grafiikkakirjasto.
- DirectX : DirectX on Microsoftin kehittämä peleihin tarkoitettu ohjelmointirajapinta. DirectX ohjelmasta monta versiota, mutta tunnetuimmat ovat DirectX 9, 10, 11 ja 12. DirectX ja OpenGL ovat hyvin samankaltaisia ohjelmia, mutta OpenGL on käyttäjien mielestä helpompi käyttää. Alla listaa DirectX:n komponenteista.
Emolevy muodostuu North- ja Southbridgestä.
5. Southbridge hoitaa väylät ja oheisliitännät. Southbridgeen usein kuuluu PCI-, USB ja ISA-väylät, ATA tai SATA ohjaimet, Ethernet ja Firewire liitännät, levyasema ja audio, hiiri ja näppäimistöportit. Southbridgessä on usein myös BIOS integroituna.
6. Northbridge hoitaa prosessorin, keskusmuistin sekä AGP ja PCIe väylät. Northbridge on tärkeässä asemassa ylikellotusta ajatellen. Ylikellottamisessa tulee raja jossain vaiheessa vastaan, kun lämmöt ja digitaalisten piirien fyysiset tekijät, kuten operaatiovahvistimien ja etenemisviiveen nopeus alkavat vaikuttamaan. Northbridgen tyyppi myös vaikuttaa kuinka paljon keskusmuistia koneeseen voi asentaa.
7. Kerroinlukottomassa prosessorissa ylikellotus on mahdollista.
8. Bulk on tehty. Esim. Yrityksille myytäväksi ja Retail yksityishenkilöille. Bulk on yleensä halvempi, koska siinä ei tule myyntipakkausta mukana.
Bulk
9. Slc ja Mlc ovat SSD kiintolevyjä, jotka käyttävät flash-muistia.
Slc : Single level cell. Nopeampi ja luotettavampi, mutta kalliimpi. Slc käyttä myös vähemmän virtaa.
Mlc : Multi level cell. Hitaampi ja epäluotettavampi, mutta halvempi.
10. SSD kiintolevyt lukevat ja kirjoittavat tietoa nopeammin kuin HDD kiintolevyt. HDD kiintolevyssä nopeuden päättää levyn kierrosnopeus. SSD kiintolevyssä komennot lähetetään flash-sirulle ja tieto tulee takaisin erittäin nopeasti. Toinen vaikuttava tekijä on myös se että HDD kiintolevy suorittaa vain yhden komennon kerralla, mutta SSD kiintolevy voi suorittaa yleensä vähintään 8 komentoa kerrallaan.
11. Virtalähteen hyötysuhde tarkoittaa sitä kuika paljon sähköä menee lämpöenergiaksi. Mitä korkeampi % sitä vähemmän sähköstä menee lämpöenergiaksi. Virtalähteet toimivat parhaiten noin 40 - 60% kuormituksella, joten virtalähdettä ei kannata yli- tai alimitoittaa. Virtalähteen hyötysuhteella ei ole kauheasti, jos ei käytä konetta paljoa päivässä. Vaikka konetta käyttäisikin paljon, niin rahaa ei säästy ihan hirveästi vuodessa. Isommilla sähkönhinnoilla hyötysuhteella olisi isompi merkitys.
12. Merkinnöillä tarkoitetaan hyötysuhdetta. 80 Plus on hyötysuhteeltaan huonoin ja 80 Plus Platinum parhain.
Lomitetulla kuvalla pyritään vähentämään kuvan välkkymistä. Käytetään putkitelevisioissa. Litteille näytöille lomittamaton kuva sopii paremmin. Lomittamaton kuva sisältää koko kuvan eikä vaakajuovia kuten lomittamattomassa kuvassa on. Lomittamaton on häiriöttömämpi.
2. Hdmi tukee ääntä, mutta dvi ei. Valinnalla ei ole väliä jos kaapeli liitetään näyttöön jossa ei ole kaiuttimia.
3. Tn, ips, pls ja va.
TN : Huonot kuvakulmat ja rajattu väritoisto. Halvin valmistaa.
IPS : Hyvä värientoisto ja laajat katselukulmat, mutta rajattu maksimikirkkaus, kontrasti ja viive.
PLS : Hyvin samankaltainen kuin IPS.
VA : Hyvä värientoisto ja vasteaika, mutta huonommat katselukulmat kuin IPS näytöillä.
4.
- Anti-aliasing : Anti-aliasing toiminto tekee pikseleistä sulavampia. Alapuolella olevassa kuvassa lisää anti-aliasingeja.
- Bilinear / Trilinear filtering : 3D-Peleistä tulee paremman näköisiä. Tekee värien muutoksista sulavaa. Tekee tekstuureista sulavia etäisyyden kasvaessa. Trilinear on näistä kahdesta paremman näköinen.
- Antisotropic filtering : Parantaa tekstuurien laatua kaukana. Esim. 3D-Peleissä. Laskennallisesti raskas ja paljon kaistaleveyttä vaativa. On tarkempi ja terävämpi kuin Bilinear/Trilinear.
- FPS (Frames per second) : FPS = Kuvaa sekunnin aikana. Korkeampi FPS tarkoittaa sulavampaa kuvaa. Korkea FPS on tosin tuhra, mikäli tietokoneen näyttö ei tue yhtä korkeaa FPS:ää kuin mitä näytölle tuotetaan. Nykyään on olemassa 240Hz näyttöjä, joka takaa huisin huiman pelikokemuksen.
- OpenGL : OpenGL (Open Graphics Library) on grafiikan ohjelmointiin suunniteltu aliohjelmakirjasto. Tehtiin vuonna 1992. OpenGL on 2D ja 3D-ohjelmoinnin rajapinta ja on ainoastaan grafiikkakirjasto.
- DirectX : DirectX on Microsoftin kehittämä peleihin tarkoitettu ohjelmointirajapinta. DirectX ohjelmasta monta versiota, mutta tunnetuimmat ovat DirectX 9, 10, 11 ja 12. DirectX ja OpenGL ovat hyvin samankaltaisia ohjelmia, mutta OpenGL on käyttäjien mielestä helpompi käyttää. Alla listaa DirectX:n komponenteista.
Emolevy muodostuu North- ja Southbridgestä.
5. Southbridge hoitaa väylät ja oheisliitännät. Southbridgeen usein kuuluu PCI-, USB ja ISA-väylät, ATA tai SATA ohjaimet, Ethernet ja Firewire liitännät, levyasema ja audio, hiiri ja näppäimistöportit. Southbridgessä on usein myös BIOS integroituna.
6. Northbridge hoitaa prosessorin, keskusmuistin sekä AGP ja PCIe väylät. Northbridge on tärkeässä asemassa ylikellotusta ajatellen. Ylikellottamisessa tulee raja jossain vaiheessa vastaan, kun lämmöt ja digitaalisten piirien fyysiset tekijät, kuten operaatiovahvistimien ja etenemisviiveen nopeus alkavat vaikuttamaan. Northbridgen tyyppi myös vaikuttaa kuinka paljon keskusmuistia koneeseen voi asentaa.
7. Kerroinlukottomassa prosessorissa ylikellotus on mahdollista.
8. Bulk on tehty. Esim. Yrityksille myytäväksi ja Retail yksityishenkilöille. Bulk on yleensä halvempi, koska siinä ei tule myyntipakkausta mukana.
Bulk
Retail
9. Slc ja Mlc ovat SSD kiintolevyjä, jotka käyttävät flash-muistia.
Slc : Single level cell. Nopeampi ja luotettavampi, mutta kalliimpi. Slc käyttä myös vähemmän virtaa.
Mlc : Multi level cell. Hitaampi ja epäluotettavampi, mutta halvempi.
10. SSD kiintolevyt lukevat ja kirjoittavat tietoa nopeammin kuin HDD kiintolevyt. HDD kiintolevyssä nopeuden päättää levyn kierrosnopeus. SSD kiintolevyssä komennot lähetetään flash-sirulle ja tieto tulee takaisin erittäin nopeasti. Toinen vaikuttava tekijä on myös se että HDD kiintolevy suorittaa vain yhden komennon kerralla, mutta SSD kiintolevy voi suorittaa yleensä vähintään 8 komentoa kerrallaan.
11. Virtalähteen hyötysuhde tarkoittaa sitä kuika paljon sähköä menee lämpöenergiaksi. Mitä korkeampi % sitä vähemmän sähköstä menee lämpöenergiaksi. Virtalähteet toimivat parhaiten noin 40 - 60% kuormituksella, joten virtalähdettä ei kannata yli- tai alimitoittaa. Virtalähteen hyötysuhteella ei ole kauheasti, jos ei käytä konetta paljoa päivässä. Vaikka konetta käyttäisikin paljon, niin rahaa ei säästy ihan hirveästi vuodessa. Isommilla sähkönhinnoilla hyötysuhteella olisi isompi merkitys.
12. Merkinnöillä tarkoitetaan hyötysuhdetta. 80 Plus on hyötysuhteeltaan huonoin ja 80 Plus Platinum parhain.
Kommentit
Lähetä kommentti